TRAGEDY OF MH17

Written by Natasha Sidek

The tragedy of MH17 is one of the most tragic airline incidences in few decades. Hundreds of lives gone and the culprit of the incident is still no budging. All of the related US propaganda is seems relatable but not proven.

This incident affected the reputation of Malaysia Airlines as it happens after the missing of MH370. The image of Malaysia Airlines is on the peak however they play a good part in crisis communication.

 

2.jpg
Image credit: yournewswire Image source

 

Berita Harian Online (Malay Language Newspaper)

 17 Julai 2014

MH 17 ditembak jatuh di Wilayah Donestk, Timur Ukraine

19 Julai 2014

133 pegawai pakar dari Malaysia tiba di Kiev

 21 Julai 2014

Pemimpin kumpulan pemisah Alexander Borodai serahkan dua kotak hitam kepada Malaysia.

282 mayat di Torez dihantar ke Kharkiv guna kereta api  sebelum diterbangkan ke Belanda

22 Julai 2014

40 keranda tiba di Lapangan  TerbangTentera Eindhoven

25 Julai 2014

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai sahkan kedua-dua  kotak hitam berkeadaan baik dan kandungannya tidak tercemar

27 Julai 2014

Belanda umum identity mangsa pertama dikenalpasti

31 Julai 2014

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak temui Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte, di The Hague dan menuntut gencatan senjata di lokasi pesawat terhempas

1 Ogos 2014

15 identiti pertama mangsa rakyat Malaysia dikenal pasti Pasukan DVI.

19 Ogos 2014

28 identiti mangsa MH17 rakyat Malaysia dikenalpasti

22 Ogos 2014

Hari Perkabungan Negara

9 September 2014

Laporan awal nahas MH17 dikeluarkan Lembaga Keselamatan Belanda (OVV)

14 Oktober 2014

Pasukan penyiasat Malaysia memasuki lokasi nahas MH17 untuk ambil barangan peribadi milik mangsa

1 Disember 2014

Malaysia diterima sebagai ahli penuh dalam Pasukan Siasatan Bersama MH17

9 Disember 2014

Bangkai penuh pesawat MH17 tiba di pangkalan tentera udara Belanda di Gilze-Rijen, Selatan Belanda

18 Februari 2015

Draf resolusi terbaharu Majlis Keselamatan PBB mengenai keadaan di Ukraine

10 Julai 2015

Malaysia menerima laporan awal hasil siasatan nahas MH17 daripada pihak berkuasa Belanda Kerajaan memerlukan 60 hari teliti laporan secara menyeluruh dan terperinci.

Lima Negara termasuk Malaysia desak Majlis Keselamatan PBB menubuhkan tribunal jenayah antarabangsa untuk mendakwa suspek yang menembak jatuh pesawat MH17

11 Julai 2015

Malaysia mengadakan majlis memperingati ulangtahun pertama tragedy pesawat MH17

30 Julai 2015

Russia menggunakan kuasa veto menolak resolusi Majlis Keselamatan PBB bagi penubuhan tribunal khas itu.

11 Ogos 2015

Pasukan penyiasat antarabangsa MH17 kenal pasti serpihan dari peluru berpandu BUK buatan Russia di lokasi terhempas.

24 Ogos 2015

Malaysia serah maklum balas berkaitan laporan nahas pesawat MH17 kepada pasukan penyiasat Belanda

13 Oktober 2015

Lembaga Keselamatan Belanda (OVV) sahkan MH17 ditembak jatuh dengan peluru berpandu BUK buatan Russia – Pengerusi OVV, Tjibbe Joustra sahkan tiga anak kapal mati di dalam kokpit terkena serpihan peluru berpandu.  Bagaimanapun laporan akhir itu tidak menyatakan siapa yang bertanggungjawab melancarkan peluru berpandu itu.

The plane crashed in rebel-held eastern Ukraine at the height of the conflict between government troops and pro-Russian separatists. It said that the crash caused by the denotation of a Russian-made 9N314M-type warhead carried on the 9M38M1 missile, launched from the eastern part of Ukraine using a Buk missile system.

The joint Investigation Team (JIT) which reported on the interim findings of its criminal investigation in September 2016 similarly found irrefutable evidence a BUK missile from the 9M38-series was used.

Hence, the local news and international news might give different vibes and views. It is because of the controlled on it and the many speculations arise between it.

Advertisements

Comments are closed.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: